Carta oberta del Rector de la URL a la comunitat universitària

14 setembre 2020

El rector de la Universitat Ramon Llull s’adreça a la comunitat universitària amb motiu de l’inici d’aquest curs que ve marcat per la situació extraordinària provocada per la COVID-19.

Benvolgudes, benvolguts,

Comencem un nou curs com mai abans l’havíem començat a la Universitat Ramon Llull. Un curs marcat per la situació excepcional provocada per la pandèmia de la Covid-19 que va esclatar a casa nostra el passat mes de març, i que va condicionar fortament el segon semestre i l’acabament del curs 2019-20.

En els darrers mesos, a causa de l’abrupta excepcionalitat viscuda, estudiants, professorat i personal d’administració i serveis heu fet un gran esforç per transitar d’un model d’ensenyament-aprenentatge presencial a un model d’“ensenyament remot d’emergència”. Com a Universitat vàrem traslladar -en pocs dies- la major part d’activitats a l’espai virtual, amb activitats síncrones a través de videoconferències, i mantenint el gruix dels horaris lectius. D’aquesta manera, estudiants i professorat vàreu compartir el més semblant possible a un espai físic i amb les rutines horàries ordinàries. La prioritat va ser que ningú perdés el curs a pesar de les circumstàncies i, per tant, s'havia de garantir l’assoliment de les competències en cadascun dels estudis. No cal dir que la resta d’activitats universitàries, més enllà de la missió docent, es varen veure també afectades, però la Universitat va seguir activa i en ple funcionament.

Vàrem haver de lamentar que, durant la vigència de l’estat d’alarma i en el Pla de Transició cap a una Nova Normalitat, res no es va preveure per a les universitats, tot i les insistents demandes de recuperar parcialment la nostra activitat. El fet que es prioritzés la recuperació de certs sectors d’activitat econòmica abans que la formació superior, és un motiu de preocupació que ens hauria de fer reflexionar com a societat. Una situació que fins i tot ha estat motiu d’anàlisi en la premsa internacional.

En aquest context social tan crític, hem viscut amb orgull com l’estudiantat de ciències de la salut de la nostra Universitat s’incorporava d’urgència al sistema sanitari per, literalment, ajudar a salvar vides; i hem presenciat també com les accions de voluntariat i de solidaritat es multiplicaven en tots els centres de la Universitat prenent moltes i diverses formes. També una part de la nostra recerca s’ha reorientat amb projectes dedicats a la lluita contra la Covid-19 i els seus efectes. La pandèmia ens dona una gran oportunitat per reflexionar humilment i prendre consciència de la fragilitat i del sentit de comunitat. Va ser, i continua sent, un temps on tothom ha de donar el millor de si mateix. Crec que podem estar molt orgullosos de la resposta de la nostra comunitat universitària a aquest nou i gegantí repte. No em cansaré mai de dir-ho, i d’agrair a totes i a tots el compromís, l’esforç i la dedicació que ho està fent possible.

Aquests dies, si hi ha una paraula que va en boca de tothom davant el curs que ara comencem és incertesa. Incertesa en tots els sentits: en l’evolució de la pandèmia, en les mesures a prendre per contenir la propagació del virus, en com serà el nostre dia a dia, en com ens adaptarem a la condicionada quotidianitat, en la mobilitat internacional, en la resposta de la recerca, etc. El que sí que podem assegurar és que ens hem preparat intensament per afrontar amb totes les garanties aquest nou curs.

Ens hem preparat per implementar un model d’ensenyament-aprenentatge mixt que, donant compliment a les necessàries mesures sanitàries, combina la màxima presencialitat física autoritzada amb una telepresencialitat que s’acosti tot el possible a l’habitual experiència a les nostres aules. Som, i volem ser, una universitat presencial, però l’excepcional situació ens ha fet explorar com mai les possibilitats de les noves tecnologies. Estem preparats per recuperar la plena presencialitat física tan aviat com es pugui, i també estem preparats per intensificar la virtualitat si l’evolució de la pandèmia així ho exigís. L’experiència viscuda, i la resposta de la nostra comunitat universitària, ens fan visualitzar el futur amb plena confiança.

No voldria acabar sense dedicar unes paraules especials als nous estudiants que us incorporeu per primera vegada a la Universitat. La major part de vosaltres heu hagut de preparar-vos per a un dels reptes més grans de la vostra vida estudiantil, com són les proves d’accés a la universitat, en una situació inusual i certament inimaginable abans. Us n’heu sortit! Esteu esdevenint universitaris d’una manera que no podreu oblidar. Per això hem tingut una especial cura preparant la vostra incorporació a la Universitat, per fer-vos les coses el més fàcil possible en un trànsit tan important en la vostra trajectòria. Sigueu benvingudes i benvinguts!

Ningú pot pensar que el dia a dia d’aquest nou curs serà fàcil, però ningú ha de tenir cap dubte que totes i tots donarem el millor de nosaltres per tal de fer-lo possible. Estem preparats, estem a punt!

Que tinguem un bon curs 2020-21!

Dr. Josep Maria Garrell i Guiu
Rector URL