L'Institut Borja de Bioètica-URL organitza el Vè Memorial Francesc Abel i gradua les promocions de màster i del títol d'Expert Universitari

27 setembre 2022

L'Institut Borja de Bioètica URL va organitzar el Vè Memorial Francesc Abel, en honor de qui va ser el seu president i fundador, el Dr. Francesc Abel i Fabre, SJ

El dijous 22 de setembre va tenir lloc, a l’auditori de SJD Pediatric Cancer Center Barcelona, l’acte de graduació de la 12a i 13a promoció del Màster Universitari en Bioètica i de la 4a i 5a promoció de l’Expert Universitari en Bioètica Aplicada en l’àmbit clínic i assistencial, organitzat per l’Institut Borja de Bioètica-URL en el marc del Vè Memorial Francesc Abel.

Va obrir l’acte Josep M. Garrell, rector de la URL, acompanyat de Margarida Bofarull RSCJ, presidenta del Patronat de l’Institut Borja de Bioètica, i de Montserrat Esquerda, directora de l’IBB.

Josep M. Garrell va donar la benvinguda als assistents i va destacar molt especialment dos moments de l’acte: la conferència magistral del Dr. Antoni Trilla i la graduació de les promocions de Màster i de l’Expert Universitari en Bioètica Aplicada en l’àmbit clínic i assistencial.

Margarida Bofarull va fer la salutació institucional als presents i va ressaltar que celebrar un  Memorial no és només agrair el passat en l’obra i la persona del P. Francesc Abel, SJ,  sinó que és també comprometre’s en el present i el futur. “Les nostres societats necessiten el garant que l’ètica ofereix en el seu diàleg amb les ciències de la vida”.

Tot seguit va agrair al rector Josep M. Garrell, en el seu darrer acte com a rector, el seu suport i estímul cap a l’Institut al llarg del seu mandat per acabar felicitant els graduats encoratjant-los a endinsar-se en els camins apassionants i humanitzadors de la disciplina bioètica.

A continuació, Montserrat Esquerda va presentar el Dr. Antoni Trilla i la seva conferència magistral Ètica enmig d’una pandèmia posant en relleu que la seva elecció com a padrí de les promocions ha vingut marcada per la pandèmia i els dos anys de retard en graduar les promocions. Va glossar la seva figura com a epidemiòleg de capçalera i els seus càrrecs com a Catedràtic de Medicina Preventiva de la UB, degà de la seva facultat de Medicina i assessor del govern espanyol amb motiu de la pandèmia, posant sensatesa, prudència i calma en moltes de les situacions viscudes que són valors i virtuts molt vinculades a la bioètica creant una nova figura com a “epidemiòleg bioètic de capçalera.”

Antoni Trilla, padrí de les promocions, va situar la seva conferència magistral Ètica enmig d'una pandèmia en el marc d'un hospital narrant l'evolució de la pandèmia, començant per la situació complicada que es va  viure per no tenir una memòria històrica i la necessitat d'actuar davant la dosi d'incertesa que tenien davant la sobrecàrrega dels professionals i del sistema sanitari.

Durant la seva intervenció, el Dr. Trilla va remarcar també els aspectes positius del que s'ha après durant la pandèmia com la multidisciplinarietat, els canvis de rol i responsabilitat, el contacte, el fet de mantenir una bona comunicació amb els pacients i familiars, la humilitat, la col·laboració, l'acceptació, el respecte, l'amabilitat, el compromís o la solidaritat per entendre's amb un component ètic important.

Seguidament, Montserrat Esquerda va presentar l'acte acadèmic de graduació dels alumnes de la 12a i 13a promoció del Màster universitari en Bioètica i de la 4a i la 5a promoció de l'Expert Universitari en Bioètica Aplicada en l'àmbit clínic i assistencial.

Carme Perelló i Joan Quílez, com a delegats d'ambdues promocions de Màster, van dirigir unes paraules de salutacions als presents remarcant la rellevància de la trobada i el repte que ha supòs l'aprenentatge virtual durant la pandèmia.

La cloenda de l'acte va anar a càrrec de Margarida Bofarull que va donar les gràcies al Dr. Garrell pel seu suport constant envers l'IBB en aquest el seu darrer acte de graduació com a rector.

Finalment, el rector de la URL, Josep Maria Garrell, va agrair la trajectòria de l'Institut ressaltant l'esforç fet durant la pandèmia Covid-19 on la seva presència pública ha estat constant donant un marc de referència i de guia amb materials molt valuosos perquè les persones poguessin tenir uns referents dotats de sentit ètic i bioètic.

Per acabar felicitant els graduats especialment pel repte que ha suposat la formació permanent en aquests professionals en exercici durant la pandèmia. "Teniu la responsabilitat més que altres persones de contribuir a un món millor".

Graduació alumnes