L'Institut Borja de Bioètica-URL participa en el projecte europeu "Science4Pandemics" de gamificació per a millorar la preparació dels joves davant futures pandèmies

27 gener 2022

La plataforma digital fomentarà l'educació ciutadana entre la població jove i alimentarà amb dades reals la recerca col·laborativa en pandèmies

Malgrat els molts avanços en la lluita mundial contra les malalties infeccioses i dels milions de vides salvades gràcies a les vacunes i altres mètodes preventius i terapèutics, les infeccions continuen constituint una important amenaça per a la humanitat. La COVID-19 ens recorda els efectes devastadors que les pandèmies poden tenir a escala mundial, però més enllà del protagonisme evident del SARS-CoV-2, la malària, la tuberculosi, el VIH/sida o els bacteris multiresistents continuen sent causes molt rellevants de morbiditat i mortalitat.

El nou projecte europeu, Science4Pandemics (S4P) desenvoluparà una plataforma digital per a fomentar l'educació ciutadana en matèria de prevenció i gestió de pandèmies. Dirigit especialment a la població adolescent, el projecte utilitzarà la gamificació i la Intel·ligència Artificial (IA) com a eines principals per a augmentar la comprensió ciutadana en aquest camp.

• "Davant l'allau d'informació disponible sobre la pandèmia actual, la població jove té dificultats per a discernir entre la informació contrastada i aquella sense manteniment científic, la qual cosa dificulta la seva involucració activa i el seguiment de les recomanacions de prevenció. A través del joc col·laboratiu, Science4Pandemics oferirà una plataforma d'educació específicament adaptada a aquest grup d'edat, facilitant la participació dels més joves", assenyala Quique Bassat, investigador ICREA de l'Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), centre impulsat per la Fundació "la Caixa", i co-investigador de S4P.

A més, a través d'aquesta plataforma digital es generaran i interpretaran dades individuals i comunitàries que ajudaran a millorar la recerca, així com la preparació i gestió de futures pandèmies.

El projecte, que està liderat per l’Institut de Recerca Sant Joan de Déu (IRSJD), té una durada de tres anys i compta amb el suport d’EIT Health.

A més Science4Pandemics (S4P) és un consorci multidisciplinari coordinat per IRSJD/Fundació de Recerca Sant Joan de Déu que inclou a diferents institucions d'Espanya, Portugal i Itàlia, com l'Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), la Universitat de Barcelona (UB), la Universitat de Coímbra (UC), l’Institut Borja de Bioètica (IBB) - URL, l'Institut Pedro Nunes, la Fundació PENTA Onlus i la seva xarxa de recerca pediàtrica, la companyia Exheus i les farmacèutiques Sanofi i GSK. A més, el projecte d'abast europeu comptarà amb l'activa col·laboració d'UNICEF i Fundació "la Caixa" per a les activitats educatives i de disseminació.

El projecte educatiu cobrirà, entre altres aspectes, el cicle de les malalties infeccioses, la biologia bàsica i les característiques clíniques de les infeccions amb tendència a brots. A més de sensibilitzar sobre mesures de prevenció i gestió de pandèmies per a evitar la saturació del sistema sanitari, i augmentar la confiança en la seguretat i eficàcia de les vacunes.

Recerca col·laborativa en pandèmies

Science4Pandemics és una nova manera d'empoderar a la societat a través d'una iniciativa educativa que també alimentarà amb dades reals la recerca col·laborativa en pandèmies. A través de la ludificació digital, els ciutadans aprendran de manera eficient, però al mateix temps i de manera voluntària poden ser actius proveïdors de dades. A través dels algorismes d’IA de la plataforma digital es recolliran dades que permetran als investigadors involucrats aprendre dels ciutadans (per exemple, sobre simptomatologia, propagació horitzontal i vertical de la malaltia, de ceps i comportaments).