L'equip acadèmic de l'IBB imparteix dues comunicacions en el Congrés Anual de l'EACME a Varsòvia (Polònia)

14 setembre 2023
Eacme

Sota el lema Facing Disruption. Challenges to Bioethics Human Rights and Democracy la Conferència Anual 2023 de l'Associació Europea de Centres d'Ètica Mèdica (EACME) se celebrarà del 14 al 16 de setembre a la Universitat de Varsòvia (Polònia).

L'equip acadèmic de l’Institut Borja de Bioètica (IBB)-URL, membre fundador de la European Association of Centres of Medical Ethics (EACME), impartirà dues comunicacions orals en les diverses sessions paral·leles del seu Congrés Anual.

Montserrat Esquerda, directora, David Lorenzo, membre de l’equip acadèmic i Margarita Bofarull, presidenta de l’Institut Borja de Bioètica-URL, impartiran la comunicació oral Fetonate or fetal newborn? Ethical considerations in the development of the artificial womb Technology que tracta sobre els aspectes ètics i conseqüències antropològiques de la tecnologia de placenta artificial que actualment s'està desenvolupat en diversos centres de recerca del món. Aquesta tecnologia porta, per exemple, a un replantejament sobre el concepte de 'naixement' o 'nounat'.

La segona comunicació oral The Right to Conscientious Objection in Healthcare, a càrrec de David Lorenzo, membre de l'equip acadèmic, girarà entorn del debat sobre la licitud de l'objecció de consciència de professionals sanitaris davant determinades pràctiques. És un debat que ha tornat a obrir-se després de la recent acceptació de la pràctica de l'eutanàsia en alguns països (entre ells, Espanya).

La Conferència de 2023 a Varsòvia parla sobre les profundes pertorbacions que ha experimentat el món en els últims anys, com la crisi climàtica, la pandèmia, conflictes armats, migracions massives i desinformació. Aquests esdeveniments qüestionen els fonaments de les societats democràtiques, com la igualtat, la transparència i la justícia, i també afecten el pensament humà.
Perquè les societats democràtiques sobrevisquin i prosperin, han de ser capaces d'abordar no sols les crisis externes, sinó també les pertorbacions en el pensament. Això implica estar preparat per a desafiaments com el desenvolupament tecnològic, la crisi climàtica, les epidèmies globals, la guerra i els atacs als drets humans i la democràcia. Atès que la bioètica es basa en la dignitat i els drets humans, també es veu afectada per aquests desafiaments

La Conferència anual EACME de 2023 es presenta com un espai per a reflexionar sobre aquests desafiaments globals i interseccionals relacionats amb la bioètica, els drets humans i la democràcia convidant els participants a participar en debats raonats, rigorosos i oberts sobre els temes centrals del nostre temps.

L’Institut Borja de Bioètica-URL és una de les institucions fundadores de l'Associació Europea de Centres d'Ètica Mèdica (EACME) que des del seu inici en 1986 contribueix a la recerca i debat sobre les qüestions ètiques en la pràctica mèdica, la política sanitària i les ciències biomèdiques, així com nous enfocaments en l'ètica clínica, en l'ètica de la recerca i en la docència.